سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش عکاسی مبتدی تا حرفه ای
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:1بازدید دیروز:2تعداد کل بازدید:13506

مهدی مقدم دوست :: 83/7/15::  1:30 صبح

روشهای کنترل در چاپ عکس

1- داجینگ یا سایه انداختن: در مواقعی که تمام نقاط نگاتیو یکسان نیست و محلهای به شدت تیره و روشن داریم، قسمتهای روشن وتیره به زمانهای نوردهی متفاوتی نیاز دارند. در این حالت اگر بر اساس تست پله ای زمان نوردهی برای قسمتهای روشن عکس مناسب باشد. هنگام نوردهی ، 10 تا 15 ثانیه از تابیدن نور به محلهایی که بر روی نگاتیو روشن تر دیده می شوند ، جلوگیری می کنیم تا جزئیات محو نشود.

2- سوزاندن: در این روش بر خلاف داجینگ ، هنگام نوردهی ، به محلهای روشن تر عکس که روی نگاتیو تیره تر دیده می شوند ، باید نور بیشتری داده شود تا جزئیات ظاهر شوند.

در هردو حالت باید عامل مسدود کننده را به آرامی بین لنز و کاغذ حرکت داد تا مرز مشخص به وجود نیاید.

داروی ظهور ـ توقف ـ ثبوت

مراحل پایانی چاپ عکس ، شامل سه مرحله ظهور ، توقف ، ثبوت و یک مرحله شستشو می باشد.

داروی ظهور فیلم و عکس متفاوت است . داروی ظهور عکس انواع مختلفی دارد که همگی آنها نسبت به داروی ظهور فیلم ، قدرت و کنتراست بیشتری دارند . بنابر این اگر از داروی ظهور فیلم برای عکس استفاده شود . تصویر کم کنتراست خواهد شد. داروهایی به نام داروهای عمومی برای ظهور فیلم و عکس ساخته شده اند ولی بهتر است برای ظهور هر کدام ، از داروی مخصوص به آن استفاده شود.

یکی از انواع داروهای ظهور عکس شامل این مواد است : متول ، سولفیت سدیم ، هیدروکینون ، کربنات سدیم ، برمور پتاسیم و آب . درجه حرارت محلول ظهور باید 20 سانتی گراد باشد.

داروی توقف شامل محلول 5/1 % اسید استیک است.

داروی ثبوت شامل هیپو سولفیت سدیم ، متابی سولفیت سدیم و آب است.

طریقه ظهور عکس

کاغذ عکاسی نور داده شده با آگراندیسور را به طور یکنواخت و یکباره به نحوی که امولسیون رو به بالا باشد ، در محلول ظهور وارد می کنند بعد کاغذ را به کمک انبر کاغذ تکان داده و یا تشتک را تکان می دهند تا ظهور کاغذ یکنواخت باشد و حباب روی آن تشکیل نشود.

زمان ظهور کاغذهای عکاسی حداقل 5/1 و حداکثر 3 دقیقه است . پس از پایان ظهور ، گوشه کاغذ را می گیرند ، از داروی ظهور خارج و بلافاصله وارد تشتک توقف می کنند. باید دقت شود گیره آلوده در هر مرحله وارد مرحله بعد نشود.

در مرحله توقف کاغذ باید به مدت یک دقیقه آرام و مستمر تکان داده شود . پس از آن کاغذ وارد تشتک ثبوت می شود . زمان مناسب ثبوت 5 تا 10 دقیقه است . در طی این مدت چند بار کاغذ تکان داده می شود تا ثبوت عکس یکنواخت باشد.

پس از مرحله ثبوت ، کاغذ باید حداقل 20 دقیقه با آب جاری شستشو شود . در این مرحله نیز از یک تشتک استفاده می شود و شلنگ آب در کف تشتک قرار می گیرد تا با بالا آمدن آب ، عکس نیز شسته پس از زمان مقرر ، کاغذ از آب خارج شده و آب اضافی با پارچه تمیز و بدون پرز گرفته می شود . به نحوی که تصویر رو به بالا باشد ؛ سپس کاغذ در خشک کن مخصوص قرار می گیرد.

زمان ظهور کاغذ نباید از 5/1 دقیقه کمتر باشد. اگر عکس زودتر از این زمان تیره می شود. باید زمان نوردهی را کم کرد. داروی ظهور بعد از مصرف دور ریخته می شود ولی از داروی توقف و ثبوت می توان بازها استفاده کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

13506

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
آموزش عکاسی مبتدی تا حرفه ای
::اشتراک::